Let's go to America!

Let's go to America!

Pár szó az amerikai házakról...

2015. szeptember 12. - bakoseve

Nem tudom, hogy hányan vagytok itt akik játszottatok amerikai városépítős játékokat, mint például a Simcity. Én próbáltam párat, és folyamatosan abba a hibába estem, hogy nem építettem elég tűzoltóállomást. Nem is értettem, hogy egy aprócska városnak miért kell legalább kettőtől több tűzoltó állomás, hogy miért égnek le folyamatosan egymás utána  házaim... Pár próbálkozás után fel is adtam várostervező karrierem.

Aztán eljöttem Amerikába. Meglepődve tapasztaltam, hogy legalább minden 20. utca után látok egy tűzoltóállomást. Nem értettem, hogy egy, körülbelül ugyanannyi lakosú városnak, mint a mi Bácstopolyánk, miért van szüksége hét (báris én ennyit találtam, lehet, hogy akár több is) tűzoltó állomásra...

untitled2.jpg

untitled.jpg

(a három városrész lakosainak összege körülbelül Topolya lakosainak számánál mozog)

Azután, mikor először maradt a kezemben a falra szerelhető törölközőtartó, valamint, miután először szakadt be a fal attól, hogy a lakótársnőm nekidőlt egy pöppet nagyobb erővel, akkor rögtön megértettem mindent.

Az amerikai emberek nem szeretnek különösebben sok pénzt költeni a házépítésre. Inkább a dekoráción fáradoznak, hogy el tudják mondani a saját házukról, hogy az milyen "pretty"... Így hát, a legnagyobb mértékben felhasznált alapanyag a fa. Követ, betont, cementet az alaphoz használnak, majd onnantól kezdve a fal, a tető, a szerkezet, minden fából készül. A belső falborítás is szintén préselt faforgács anyag, és azt festik be különböző színekkel.

img_2651.JPG

img_2705.JPG

Ennek a dolognak egy hátránya van. Bizony ha a szomszéd háza leég, akkor valószínű a tiéd is, hacsak a tűzoltók nem cselekednek elég gyorsan. Talán így már érthető, hogy miért is van annyira szükség rájuk.

Valamint, akármilyen baleset történik a tűzoltók vannak a helyszínen először (igen, mert mindenhol van belőlük). A balesetem napján is ők érkeztek először,  utána a mentőautó és a rendőrök. A tűzoltók biztosították a helyszínt, és ők látták el a sebeim is először. A mentős dolga csak annyi volt, hogy betett a mentőkocsiba, és felhívta a kórházat, hogy pontosan milyen kötést is kell alkalmazniuk. A dolgok érdekessége az volt, hogy a mentőkocsi teljesen üres volt, nem voltak benne menő orvosi műszerek, vagy gyógyszerek, valamint azt is közölték velem, hogy ők nincsenek felhatalmazva arra, hogy gyógyszert adjanak, ne aggódjak majd megkapom a helikopteren a fájdalomcsillapítót. Elmondhatom, hogy életem legfájdalmasabb 20 perce volt... :D 

A bejegyzés trackback címe:

https://letsgotoamerica.blog.hu/api/trackback/id/tr1007497494

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Burgermeister 2015.09.13. 17:27:10

Igy van ahogy írod. A kéményt felfalazzák a kandallóhoz oszt csókolom, a többi fa meg furnér. Érdekes megoldások vannak ottan...

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2015.09.13. 18:06:07

Kanadában láttam olyan kéményt is, amit fából, ebből az általad is említett préselt és ragasztóval rendesen megpakolt falemezekből raktak össze. Van róla valahol fotóm is, mert nem hittem el, hogy még a kéményt is fából... :-)
Egyébként odakinn Torontóban volt egy legendás mondás, hogy ha nem kezdik meg az oltást az első tíz percben, akkor már felesleges is, mert a ház maradéktalanul le fog égni. Maximum 20 perc kell egy ilyen böszme nagy játékház teljes elszenesedéséhez. Na, ez Amerika, haha. Amit látsz, az teljesen elfogadható és szép, de belülről nem igazi. Minden egy nagy, átgondolt hazugság arrafelé - legalábbis nekem ez jött le.

nyelv-ész 2015.09.13. 18:16:20

@Tom Bobb: Ausztria és Németország is tele van könnyúűszerkezetes házzal, azok a bazi nagy alpesi sokszintes vityillók is többnyire fából vannak. Akkor ott is minden egy nagy, átgondolt hazugság?

wrstjnethn 2015.09.13. 18:26:47

@nyelv-ész: azért egy masszív gerenda házat ne tévesszünk össze egy falecekre szögelt furnér lemez házzal. Megizzadnál szerintem mire lángra tudnál lobbantani egy olyan gerenda falat, meg aztán a leégés sebessége is más lenne.

A könnyű szerkezetek esetén meg pont ezért kell ha jól tudom "tűzállóvá" tenni a szerkezetet. Van egy olyan érzésem, hogy a németek kicsit előrébb járnak ebben mint az amcsik.

bakoseve 2015.09.13. 18:35:26

Igen, Amerika egy látszatország :) Jellemző ez mindenre, még az emberi kapcsolatokra is... Olyan mint a szardínia.. Szép a csomagolás, de belülről bűzlik :D Mégis van aki szereti..

jabbok 2015.09.13. 18:52:42

@bakoseve: ez azért így nem igaz. Amerika hihetetlenül nagy ország, és a lakossága is nagyon színes. A metropoliszokra, meg a környékeikre (ahol jórészt első-második generációs bevándorlók vannak) TÖBBNYIRE, talán akár általánosan is igaz, amit írsz, de még ott is sok a kivétel. A kontinentális USA pedig egész más. Azok a városok, kisvárosok (100-200 ezer fő az már kisváros), ahol sok generáció óta ott él ugyanaz a közösség, az egy egész más világ. Sokmindenben sokkal pozitívabb is, mint itthon.

Buncog 2015.09.13. 19:11:31

I. Az ottani tornádókat egy téglaház sem bírná tovább.
II. olcsóbb.
III. Sokkal földrengésállóbbak.

www.reddit.com/r/explainlikeimfive/comments/1kwstk/eli5_why_do_americans_build_their_houses_out_of/

bakoseve 2015.09.13. 19:14:47

@jabbok: Persze. :) Mindenhol vannak kivételek. Épp azért, mert talán a legszínesebb kontinens, az emberek nehezebben bíznak egymásban. De itt is vannak életre szóló barátságok. Négy hónapja vagyok csak kint, de máris van egy második családom. És úgy gondolom, hogy velük a kapcsolat egy életre megmarad, még ha egy óceán is választ majd el minket.

jabbok 2015.09.13. 19:29:01

@bakoseve: köszönöm - olyan üdítő, hogy valahol nem csak vitatkozni lehet... Pont erre gondoltam.
Amerikában is rengeteg nagyon kedves, nyitott, melegszívű embert ismertem meg, pedig én Long Island-en laktam. Persze tényleg sok volt a felszínes kedvesség is. De ez a felszínesség leginkább azokban a kapcsolatokban jellemzők, ahol nálunk itthon sokkal gyakoribb a közömbösség meg a kifejezett agresszivitás.

Ezzel nem szidni akarom a hazámat: nyilván megvan rá az okunk, hogy miért vagyunk frusztráltabbak, idegesebbek, türelmetlenebbek, mint ők. És én ezért valahogy mégis a magyar embereket szeretem jobban: talán pont azért, mert a magyarok mentségeit jobban ismerem, jobban értem. De attól még a tény igaz.

romanista (törölt) 2015.09.13. 19:43:35

@bakoseve: Hát, érdekes felvetés. Nem mintha Magyarországon a kapcsolatok nem lennének felszínesek, sőt, egyre több az érdek kapcsolat/barátság.
Egy kezemen meg tudom számolni, hogy magyarként Magyarországon hány igaz barátom van..
No meg Magyarország egy kis csóró, szürke, unalmas hely USA-hoz (is) képest, szeretne olyan "látszatország" lenni...USA tényleg a korlátlan lehetőségek hazája, ellenben itthon...
Nekem pl. LA és környéke (Santa Monica nagyon bejött, valami elképesztő hangulata van) tetszett, kurva jó idő, lazaság, stb., ezt meg kell tapasztalni, elmondani nem lehet.

bakoseve 2015.09.13. 19:52:18

@romanista: Én Vajdaságban élek. Bár szinte egész magyarországot beutaztam, és bár a bátyám is ott él, nem sokat tudok mondani a magyar emberekről :) Úgy gondolom, hogy a Vajdasági magyar kicsit más, talán mert nálunk közrejátszott a szerb kultura is. :) Az a tapasztalatom, hogy a lakóhelyemen talán nem kötődik annyi érdekbarátság, bár ez is változott az utóbbi időben.
Az amerikai ember életvitele teljesen más, mint az Európai emberé. Sok helyen jártam Európában, és sehol sem élvezték ennyire az életet, mint itt. Talán nem aggódnak az itteni emberek annyit a gondokon.
USA igen, a korlátlan lehetőségek országa, és ebben az emberek életvitele nagyon sokat segített, hogy azzá váljon. Az én legegyszerűbb példám mindig, hogy még otthon azt a kérdést tesszük fel magunknak, hogy miért csinálunk valamit, addig itt azt, hogy miért NE? :)

bakoseve 2015.09.13. 19:53:16

Magyarországot* bocsi :)

2015.09.13. 20:24:00

Ha a házhoz alap felszerelés a klíma és a füst-és tűzjelző+az automata öntöző, amit a filmekben annyiszor láthattunk, miért lenne baj, hogy könnyűszerkezetes, nekem tetszenek így is és gyúlékonyan is :) Azt hiszem,igazuk van,hogy lazább a kötődésük a helyhez és a tárgyakhoz.

kék madár 2015.09.13. 20:57:44

en sokszor nekidoltem a falnak nem szakadt be. Nem faforgacsbol van a fal, hanem gipszkartonbol. Rengeteg hulyeseget hordtal ossze

bakoseve 2015.09.13. 21:40:10

@kék madár: Én a saját tapasztalataim írom le :) Lehet valakinek hülyeség, viszont más szívesen olvassa :) Nem szeretném senkire rá erőltetni a hülyeségeim (már ha azok) :)

Velemenyem szerint.... 2015.09.13. 21:40:55

@Buncog: főleg a harmadik. És amennyire én tudom, ez a vakolt fastruktúra leginkább a nyugati partra jellemző. Fázni nem fognak,viszont sokkal jobban bírják a földrengést mint a téglaházak.

Persze vicce azért vicces amikor először hallod hogy a szomszéd hazatér a körfolyosón.

@kék madár: igen, a szerző hatékonyan bemutatja hogy milyen a kelet európai ignoráns aki beletanult az amerikaiak felszínességébe :)

Azért halkan jegyzem meg, a 30as téglából épült flamand sorházak se sokkal masszívabbak aki járt mát ilyenben mondjuk Amszterdamban vagy Brüsszelben. Az igazi falak arrafelé divatosak ahol van igazi tél. Vagy a szicíliai házak rendes üvegablak nélkül...

Csak Norris 2015.09.13. 21:49:49

Nekem mindig az volt az érzésem, hogy az amcsik beton alapot és atombiztos pincét csinálnak, rá pedig fából a házat, ha jön a tornádó, akkor lemenekülnek, majd utána eltakarítják a fa maradványokat és viszonylag olcsón újraépítik. Néha évente.:)

boundary 2015.09.14. 08:27:27

Kösz az írást, és a hozzászólásokat. nagyon érdekes! (Sokat nézem a DekoTV-t.)

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2015.09.14. 08:44:21

Már bocs, de ez legalább annyira felszínesen szólt az amerikai házakról, amennyire ti felhánytorgatjátok Amerikának, hogy "látszat". :)

Négy évet éltem Boston környékén, négyféle különböző házban, mindegyik ilyen könnyűszerkezetes faház volt és mindegyik 40-70-éves körül. A környéken ez volt az átlagéletkor, de nem volt ritka a több mint 100 éves faház is.
Tehát ezek a házak köszönik szépen, jól vannak.
Az, hogy pusztán látszat lenne, meg hamis, csak annak tűnik úgy, aki nem képes másmilyen értékeket elfogadni, mint a saját, hazai "csináljunk egy jó nagy téglaházat és lakjunk ott egy életen át" közhelye.
Először is, az átlagamerikai sokkal mobilabb, mint a magyar, élete során jóval többször hajlandó költözni. Így aztán sokkal gyakrabban csak bérlik a házat, nem veszik meg vagy építtetik. Ezért aztán nem is fog igazán rákölteni magára a házra. A könnyűszerkezetes technológia és a fa használata pedig abból is következik, hogy rengeteg erdő van és hagyományosan már több évszázada ez az uralkodó építészeti stílus, ami megfelel a helyi adottságoknak.
Kétségtelenül vannak hátrányai:
- a régi házak nagy rész nem szigetelt, hacsak nincs utólagos szigetelés, télen elég hideg
- a gépészeti rész és a fűtési megoldások a mi normáinkhoz képest elég elavultnak tűnnek - de ezt magyarázhatja az is, hogy az ő jövedelmükhöz képest a fűtési költségek sokáig még mindig elviselhetőbbek voltak (az olajtüzelésű kazán az olajárak drasztikus emelkedése előtt nem volt drága alternatíva)
- a hangszigetelés szintén csapnivaló, minden fel/le/áthallatszik
- a termeszek vagy a penészedés nagyobb problémát jelent
- a tolóablakos megoldások szintén elég rosszak szigetelés szempontból és moshatatlan az ablak, ugyanakkor vannak előnyei is

A fentiek kiegyensúlyozására viszont:

- lényegesen gyorsabban és egyszerűbben felhúzható, egy ügyes ács-csapat jóval hamarabb felépít egy ilyen házat, mint nálunk a téglaházakat szokták
- valószínűleg olcsóbb is
- sokkal könnyebben javítható
- ha szükséges, akár egyben is elszállítható a ház máshová :) (ez mondjuk nem gyakran fordul elő, de láttam ilyet)

Azt is érdemes figyelembe venni, hogy egy átlagamerikainak az én tapasztalatom szerint sokkal kevésbé státuszszimbólum egy ilyen ház, mint a magyarnak. Elég, ha otthonos (és ez már tényleg dekoráció kérdése, tapasztalatom szerint szerint nagyon otthonossá tehető).
Nekem a Boston környéki kisvárosok utcaképe sokkal nyitottabb, barátságosabb volt, mint bármi itthon. Igaz, meglehetősen hasonló stílusúak a házak, de épp ez az, ami olyan "ismerőssé" teszi, nincs meg benne a puccos magyar kivagyiság, a "csakazértis megmutatom, hogy az enyém drágább/különlegesebb", egységesebb az utcakép, nem tördeli szét a teljesen összevissza katyvasz, ami felénk látható (150 éves parasztház, mellette nyeregtetesős tipikus 70-es évekbeli, mellette lapostetős betonkocka, mellette modernkedő, túldizájnolt kacsalábonforgó kastély, mellette valami divat-organikus-ezoterikus izé, mellette mediterrán villamásolat...)
A viszonylagos egyformaságon belül sok apró részletben persze látható az egyediség, a faragott kis díszlécek, a színkombinációk, az erkények, verandák... de a legvonzóbb az egész nyitottsága, a kerítések csaknem teljes hiánya, valamint az, hogy nem akarnak minden fát kivágni, ha építkeznek, ellentétben a nálunk szokásossal, hanem a kertekben, utcákon mindenütt rengeteg régi, tekintélyes, szemgyönyörködtető fa.

Mindezzel együtt én sokkal kellemesebb, élhetőbb környezetnek találtam West Roxbury-t, Norwood-ot, Needham-et, Dedham-et, Newton-t, mint a legtöbb magyar várost. Voltak komolyan bosszantó dolgok a házakkal, elsősorban a hangszigetelés gyengesége, de ugyanakkor a többi problémám nem alapvetően az építészeti struktúrával, hanem az épületgépészet elavultságával és a kivitelezés minőségével függött össze.
Most az amúgy pár éve még felkapottnak számító Telkiben lakom itthon, ami ezekhez képest egy végtelenül unalmas, tetszhalott, látszatfalu, ahol tombol az ízléstelenség és összevisszaság a házak stílusában, ahol az új lakórészek kietlen, sivár szántók jegyeit viselik magukon, teljes mértékben hiányzó természetes növényzettel, utólag betelepített, majd csak egy emberöltő múlva igazán valamit mutató növényzettel, pöffeszkedő, magas kerítések mögé zárt épületekkel, hiányos infrastruktúrával.

Abba nem akarok belemenni, ami az amerikaiakkal kapcsolatos szokásos kritikai közhelyeket illeti, nekem mindenesetre sokkal kellemesebb tapasztalataim voltak, nem volt az a rosszindulatú fanyalgás, piszkálódás és "mi-mindenhez-jobban-értünk" megmondogatás, ami idehaza általános.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.09.14. 09:15:28

és a hangszigetelés, mert ez a papírfal átereszt minden hangot, nem?

mpreston 2015.09.14. 12:43:29

Miert is nemlehetne kemenyt farostlemezbol kesziteni? Egyreszt ma mar nalunk is belescsovet kell a kemenybemtenni. Masreszt lehet egy koaxialis cso, amit igy elrejtenek, ahol a belescsovet erosen szigetelik, majd erre meg egy femcsovet huznak. Sot meg ezt is korbe lehet szigetelni, vannak ,tuzallo lemezek pld, ami az azbeszthoz hasonloan nem eg.

mpreston 2015.09.14. 12:44:22

Ezt hivjak szerelt kemenynek..

kék madár 2015.09.14. 23:58:55

@bakoseve: mentsegedre legyen mondva, a kommentekben meg tobb hulyeseg hangzik el.
de azert ezeket miert eroltetted, de tenyleg?

"Az amerikai emberek nem szeretnek különösebben sok pénzt költeni a házépítésre. "

ez nem szeretes kerdese. Vannak standardek, eloirasok, amiket be kell tartani, es vannak anyagok amibol lehet epitkezni. Egy epitkezes brutalisan sok penzbe kerul, akar fabol akar kobol. 100 dolgon lehet sporolni, de az nem a haz szerkezete, anyagai.

"Inkább a dekoráción fáradoznak, hogy el tudják mondani a saját házukról, hogy az milyen "pretty"... "

ezt inkabb nem is kommentalnam

"Így hát, a legnagyobb mértékben felhasznált alapanyag a fa. "

meg a beton meg a fem, meg a kö, stb. stb,

"Követ, betont, cementet az alaphoz használnak, majd onnantól kezdve a fal, a tető, a szerkezet, minden fából készül. "

nem nem keszul minden fabol. Rengeteg mindenbol keszul egy haz, a fa az rendszerint csak a vaz.

Sokan irnak a szigetelesrol vad dolgokat. A tegla feleannyira se szigetel jol mint egy faszerkezet kivul belul gipszkartonbol. kozte egy 15 cm-es szigetelo filccel.

Sirni tudnek azokon a megallapitasokon amiket leirtok itt. Nem vagyok epitoipari szakember, de par haz epiteseben reszt vettem a keleti es a nyugati parton is.

Az amerikai epitesi technologiak jellemzoinek szamos oka van, egyik se az, hogy belul szeretnek csicsazni, a kulsejere meg nem akarnak kolteni.
Roviden ez volt a legolcsobb es leggyorsabb epitkezesi mod (es a fa szinte korlatlanul all rendelkezesre) de ne felejtsuk el, hogy ezek a hazak 300 ev utan is allnak, a tartossag is ugyanolyan szempont mint Europaban.

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2015.09.15. 22:57:35

@nyelv-ész: B ár már megkaptad a választ mástól, de én is elmondom tehát - a játékházak odakinn olyan gyorsan éghető anyagokból állnak, hogy az eddigi rekord valahol 5-6 perc környékén volt Torontóban. Ennyi idő alatt teljesen leégett egy családi ház. A hazugság/látszat pedig az, hogy a marhák klinkertéglával rakják körbe a házak külsejét, ettől úgy néznek ki, mintha igazi téglaházak lennének. Ennél nagyobb marhaságot elképzelni sem lehet. minden nyekereg és nyikorog, lépcső és padló, falak és korlátok - semmi sem masszív, semmi sem átgondolt és időtálló. Ráadásul (és megint Toronto a példám) egy-egy ilyen maximum 50-70 ezer dollárt érő játékház elmegy 600-800 ezer dolláros árakon. Röhejes.
süti beállítások módosítása